Oyunculuk – Reji ve Oyuncu Yönetimi

Tiyatro oyunlarına gidiyor ya da Türk Sinemasından örnekler izliyorsunuzdur. Filmden ya da oyundan çıktığınızda size sunulan yapıt hakkında çok güzel şeyler düşünebilir ya da beğenmeyebilirsiniz. Çok güzel olduğunu düşündüğünüz şeyler hayatınızın ne kadarına etki ediyor? Sizi neyle yüz yüze bırakıyor? Yoksa hiçbir etkisi olmuyor da yarın sabah ne yiyeceğinizi mi düşünüyorsunuz? Eğer durum böyleyse sizi bir sorunla yüzleştirmek istiyorum:’ Oyunculuk – Reji ve Oyuncu Yönetimi Sorunsalı’

Karşılaştığınız yapıtlarla aranızda köprüler oluşturulur. O köprüler sizi sunulana ulaştırır. Köprünün üreten tarafının omuzlarında bir yığın sorumluluk vardır. O sorumluluklar yerine getirilirse tüketen kişinin hayatına ziyadesiyle etkisi olur ve işin tadı o zaman çıkmaya başlar.

Ülkemizde bahsi geçen sorumluluk duygusunu üstlenmeyen yapımlar, yönetmenler, oyuncular ve bu derdi sorun etmeyen izleyiciler var. Böyle olduğu müddetçe de üretim üretildiği yerde kendini tekrar ediyor, tüketen de verdiği para ve geçirdiği birkaç saatle evine dönmüş oluyor.

Nihal Koldaş’ın bu sorunsal ile ilgili görüşlerini elde etme şansına eriştim. Cihangir Akademi’de gittiğim söyleşisinde aldığım notları derleyip sizlere sunarak eksik olduğumuz konular hakkında bir nebze olsun düşünmemizi ve dert edinmemizi sağlarsam ne mutlu bana.

Ana Yurdu filmindeki başarılı performasıyla Nihal Koldaş (Solda)

Nihal Koldaş – Oyunculuk – Reji ve Oyuncu Yönetimi Sorunsalı Notları

  • ”Oyunlar bir ritme sahiptir. Durağan ilerleyen yapımlar hele ki günümüz ‘hızlı, aceleci’ insanını yapıtın içine katamaz.”
  • ”Bir oyun anlardan oluşur.”
  • ”An dürtme ile başlar. Biz buna denge bozumu da diyebiliriz.”
  • ” Sizi ‘canlı’ hale getiren yani durağanlığınızdan koparan şeylere iyi odaklanın.”
  • ” Eylemin devamı için engele ihtiyaç vardır.”
  • ”Oyun alanında bedensel tepki inşa edilmelidir.”
  • ” Bir oyunun genel olarak iyi olması bir şey ifade etmez.”
  • ” Bir oyun sessiz oynanabiliyorsa eylemler yerine oturmuş demektir. Yani rol çıkarma aşamasında rolün eylemlerini çıkarmak çok önemlidir.”
  • ” Oyun alanındaki özgürlüğünü bulmalısın”
  • ” Bir oyunda yazarın zaafiyetlerini sezebilirsin.” – Oturmayan, alt metni eksik olan yapımlara binaen.
  • ” Her türlü tepkiye kendimizi açık hale getirmeliyiz. ”
  • ” İyi yönetmen oyuncudaki ham malzemeyi görebilmelidir.”
  • ”Oyuncunun kitlendiği noktayı yönetmen itmeli ve çözmelidir. Ama terminolojisi eksik olan bir yönetmen için bu çok zordur. Bir yönetmenin oyuncuya, ”Şimdi sevimli olmanı istiyorum.” demesi kadar saçmadır.”
  • ” Yapımların ince işçiliği yerine getirilirse merak unsuru da eksik olmaz ve izleyene ulaşmak bir o kadar hızlı ve derinlikli olur.”

Dramaturji, oyunculuk, oyuncu yönetimi ve daha eklemlenebilecek bir sürü şeyin üzerine ince işçilikle eğilmek gerekiyor. Maddiyat sıkıntısı ve aceleye getirilme politikası buna her zaman engel olmaya devam ederse sunulan yapıtların sorunları da aynı oranda devam edecek. Unutmayalım iyi yapıtlar güzel bir gelecek oluşturur. Sanatın güzelleştirici gücü sizinle olsun!

 

Yazar Hakkında

İsmet Araç

1997 yılının 6 Ağustos sabahı dünyaya gözlerimi açtım. Müzikle tanışana dek neler yaşadığımı hatırlamıyorum. Bağlamayı elime alıp da aslında müziğin, sanatın çok öte bir şey olduğunu anladığımda nefes almaya başladım. Sonra ''görme'' kavramının aslında hayatı anlamak için en büyük eylem olduğunu anladım ve bir kültür, semiyoloji, sanat macerasına atıldım. Maceram devam etmekte...

Yorum Yap

Yorum Yapmak İçin Tıklayın

Preminger Youtube’da

Preminger Instagram’da

Preminger Twitter’da

Preminger’de Dinleti